GDPR

Vi är rädda om våra kunders personliga integritet och vill att du som kund ska känna dig trygg i hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi är öppna med hur vi samlar in, behandlar information om dig som vi sparar hos oss. Den 25 maj 2018 får vi en ny lag GDPR (General Data Protection Regulation), en ny dataskyddslag som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PuL). Lagen innebär att kraven på hur personuppgifter får behandlas skärps, i övrigt påminner den mycket om PuL. Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna.

Vad är en personuppgift?
All information som kan kopplas till en enskild individ räknas som en personuppgift. Exempelvis namn, personnummer, mejladress och adress. Även så kallade indirekta uppgifter som till exempel fastighetsnummer, användar-ID, IP-nummer, registreringsnummer på bilar, mobilnummer, foton, filmer och inspelade samtal räknas som personuppgifter.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera och fullgöra vår leverans av tjänster till dig. Behandling av personuppgifter sker även med anledning av att Sörmland Vatten och Avfall AB på uppdrag av ägarkommunerna ska ha möjlighet att fullgöra sina förpliktelser enligt lag eller andra bestämmelser.

Dina personuppgifter används för administration av de tjänster/leveranser som vi tillhandahåller dig. Om du kontaktar oss via våra kommunikationskanaler (såsom telefon, chatt, webb och sociala medier) kan dina personuppgifter och den information du ger oss även behandlas genom inspelning eller lagring.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Så länge du är kund oss hos behåller vi dina personuppgifter. Därefter kommer de att sparas för olika lagkrav, som exempelvis bokföringslagen eller arkivlagen. När den tiden har passerats kommer dina personuppgifter att raderas eller anonymiseras (så att de inte kan knytas till dig personligen). Observera att vissa personuppgifter är nödvändiga för att kunna fullgöra åtagande som ingår i vårt avtal med dig eller annan laglig grund, exempelvis insamlade mätvärden, information om avtal, fakturerade produkter och tjänster och kan därför inte begränsas eller raderas.

Hur gör jag om jag vill veta vilka personuppgifter Sörmland Vatten behandlar om mig?
Kontakta oss genom att skicka en skriftlig och av dig undertecknad begäran på följande e-postadress: kundservice@sormlandvatten.se.
Vi kommer att lämna ut uppgifter till dig inom en månad från det att vi har mottagit din förfrågan. Under vissa omständigheter (såsom många inkomna förfrågningar) kan denna tid utökas till två månader och om så är fallet kommer vi att meddela dig detta inom en månad.

Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller missvisande kontaktar du oss på ovan adress så korrigerar vi uppgiften snarast.

Förutom rätten att få ett registerutdrag om dig själv och att få personuppgifter korrigerade, har du i vissa fall också rätt att invända mot behandlingen eller kräva att personuppgifterna raderas, att dess användning begränsas (att hanteringen av personuppgiften ska begränsas till något visst syfte) och att de uppgifter som du har lämnat till oss lämnas ut till dig på ett maskinläsbart format (så kallad dataportabilitet).

Du har enligt dataskyddslagstiftningen rätt att lämna klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen. Du når dem via följande e-postadress: datainspektionen@datainspektionen.se.

Mer information om gällande dataskyddslagstiftning finns på www.datainspektionen.se.